הממשלה אישרה את התוכנית הלאומית להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים.

ההצעה אושרה פה אחד והיא הוגשה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו, ושר התחבורה והמודיעין ישראל כץ.

נכון להיום נעים בכבישים כ-250 אלף רוכבים, כשחלק מהם לא זכו לחינוך תעבורתי או לאפשרות שמישהו יבדוק את כשירותם לנוע בסמוך למשאיות ואוטובוסים.
לדברי משרד התחבורה, הצעת ההחלטה מתייחסת בעיקר לכשירות הרוכב ולהגברת האכיפה והענישה בקרב רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים, והיא כוללת תיקוני חקיקה ותיקונים מנהליים, המחמירים את הענישה על הפרות חוק ברכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים ועל שיווק של כלים בלתי תקניים, בניגוד לתקנות התעבורה
התוכנית כוללת קורס ייעודי לרוכבי אופניים חשמליים שיבוצע על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), עבור מי שלא החזיק ברישיון נהיגה או שלא עמד במבחן עיוני לקראת קבלת רישיון הנהיגה. בסיום הקורס, ייבחנו התלמידים במבחן ייעודי בנושא הרכיבה על האופניים. רשות הרישוי במשרד התחבורה תנפיק אישור כשירות לכל רוכב האופניים שעמד בהצלחה במבחן ייעודי שייקבע על ידה. לרשות השוטרים ופקחי הרשויות המקומיות יועמד מאגר שבו יופיעו כל הרוכבים שקיבלו אישור כשירות

במקביל לתוכנית להסדרת תחום האופניים החשמליים, השר כץ הנחה להוריד את גיל הנבחנים במבחן התיאוריה ל-15.5, וזאת בדומה לגיל התיאוריה המותר כיום בחוק למי שנוהג על טרקטור.
עד היום זכות המבחן בתיאוריה הייתה בגיל במקום 16 ו-3 חודשים. הורדת גיל לימוד התיאוריה נועדה להקנות לצעירים ידע והתמצאות מוקדמים בחוקי התעבורה, הן כרוכבי אופניים רגילים והן כהולכי רגל, ולאפשר גם לבני 16 שיעמדו במבחן התיאוריה, לרכוב כחוק על האופניים והקורקינטים החשמליים.

עוד נקבע שמ-1 בינואר 2019 ייאסר על רוכב אופניים חשמליים או קורקינט ממונע, שאין ברשותו רישיון נהיגה, שטרם עבר את מבחן הקורס הייעודי או שלא ניתן לו אישור כשירות לרכוב על הכלים החשמליים. כל הרוכבים יחויבו בחבישת קסדה. הקנס בגין רכיבה על אופניים חשמליים או קורקינט ממונע ללא קסדה יועלה מ-250 שקל ל-1,000 שקל.
חובת שימוש באפוד זוהר: החל מ-1 בינואר 2019, יחויבו כל רוכבי האופניים והקורקינט החשמליים ללבוש אפוד זוהר במהלך הרכיבה בשעות החשיכה ובראות לקויה, אשר נועדה להגביר את נראות הרוכבים בכבישים. כיום, לא קיימת חובה על רוכבי האופניים ללבוש אפוד זוהר.

מי שהורשע בעבירה של רכיבה על אופניים או קורקינט חשמלי מתחת לגיל המותר וכן למי שרכב על כלים חשמליים שאינם עומדים בהגבלת המהירות המותרת (עד 25 קמ"ש), יידחה מועד קבלת רישיון הנהיגה ה"רגיל" שלו ב-12 חודשים.
הצעת ההחלטה קובעת עוד כי משרדים נוספים, בהם המשרד לביטחון פנים ומשרד הפנים, יקדמו תיקוני חקיקה בתחום סמכויותיהם, להגברת הבטיחות של רוכבי האופניים, באמצעות מתן סמכות לשוטרים ופקחים עירוניים להחרמה ולגריטה של כלים חשמליים בלתי חוקיים והטלת קנסות כבדים על בתי מסחר המשווקים ומוכרים כלים אלה

בישראל אין תשתיות ראויות אשר מתחדשות בהתאם לגידול של האוכלוסיה, וזו בעיה כלל ארצית בכל התחומים. אופניים חשמליים הינם כלי תחבורה נקי, לא מזהם, תופס מינימום מקום, ואפילו מציעים אפשרות לפעילות פיזית, במידה והרוכב מעוניין. בעוד שמיליוני אופניים חשמליים ממלאים את רחובות הערים באירופה, שם אין כל כך הרבה היסטריה מסביב לעניין, כפי שנראה שיש בישראל. כמו כן כיום בזכות טכנולוגיות חדשניות, ניתן לרכוש אופניים חשמליות אשר בנויות לפי סטנדרט בטיחות גבוה, ומותאמות לרכיבה בשטח אורבני. אביזרי הבטיחות והתאמתן של אופניים אלו לשטח עירוני, משפרות פלאים את איכות הרכיבה, ועם תשתיות ראויות וחוקים ברורים אין שום סיבה שכלי רכב חשמליים לא יצליחו להשתלב באופן מכובד יותר קל ויותר נוח מכלי רכב ממונע\תחבורה ציבורית

הממשלה אישרה פה אחד הצעת החלטה של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, המאמצת את התכנית הלאומית להגברת בטיחותם של רוכבי האופניים החשמליים והקורקינטים הממונעים ומשתמשי הדרך.

התכנית שהוגשה על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, מתכללת את הפעילות של כל המשרדים והגופים העוסקים בנושא ובכללם משרד התחבורה, משרד האוצר, משרד המשפטים, משרד החינוך, משרד הפנים, המשרד לביטחון פנים, משטרת ישראל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים והרשויות המקומיות.

הצעת ההחלטה מתייחסת בעיקר לכשירות הרוכב ולהגברת האכיפה והענישה בקרב רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים.

ההחלטה כוללת בנוסף תיקוני חקיקה ותיקונים מנהליים, המחמירים את הענישה על הפרות חוק ברכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים ועל שיווק של כלים בלתי תקניים, בניגוד לתקנות התעבורה.

הצעת ההחלטה קובעת עוד כי משרדים נוספים, בהם המשרד לביטחון פנים ומשרד הפנים, יקדמו תיקוני חקיקה בתחום סמכויותיהם, להגברת הבטיחות של רוכבי האופניים, באמצעות מתן סמכות לשוטרים ופקחים עירוניים להחרמה ולגריטה של כלים חשמליים בלתי חוקיים והטלת קנסות כבדים על בתי מסחר המשווקים ומוכרים כלים אלה.

קורס ייעודי לרוכבי אופניים חשמליים. ההחלטה מטילה על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), בשיתוף משרד החינוך ואגף הרישוי במשרד התחבורה, לקבוע תכנים מקצועיים להכשרה לרכיבה על כלים דו גלגליים חשמליים, למי שלא החזיק ברישיון נהיגה או שלא עמד במבחן עיוני לקראת קבלת רישיון הנהיגה.

ההכשרה תבוצע באמצעות קורס ייעודי בסיסי בנושא חוקי תנועה, הכרת הדרך, תמרורים והתנהגות זהירה ברכיבה. על פי ההחלטה, הרלב"ד תפעל באופן מיידי להכשרת מורים, אשר יופקדו על הוראת הקורס. הקורס יתקיים במסגרת לימודי החינוך התעבורתי בבתי הספר התיכונים. תלמידים שאינם משתתפים בלימודי החינוך התעבורתי בבתי הספר, יעברו את הקורס במסגרת חלופית, שתקבע על ידי הרלב"ד.

על פי תכנית משרד התחבורה, בסיום הקורס יבחנו התלמידים במבחן ייעודי בנושא הרכיבה על האופניים. רשות הרישוי במשרד התחבורה תנפיק אישור כשירות לכל רוכב האופניים שעמד בהצלחה במבחן ייעודי שיקבע על ידה. לרשות השוטרים ופקחי הרשויות המקומיות יועמד מאגר שבו יופיעו כל הרוכבים שקיבלו אישור כשירות. משרד התחבורה בתיאום עם משטרת ישראל יקים ממשק מקוון בין רשות הרישוי למשטרה באמצעותו יוכל שוטר בזמן אמת לדעת האם לרוכב ניתן אישור כשירות או שעבר מבחן עיוני לקראת קבלת רישיון הנהיגה.


במקביל לתוכנית להסדרת תחום האופניים החשמליים, השר כץ הנחה להוריד את גיל הנבחנים במבחן התיאוריה ל-15.5, במקום 16 ו-3 חודשים כיום. הורדת גיל לימוד התיאוריה נועדה להקנות לצעירים ידע והתמצאות מוקדמים בחוקי התעבורה, הן כרוכבי אופניים רגילים והן כהולכי רגל, ולאפשר גם לבני 16 שיעמדו במבחן התיאוריה, לרכוב כחוק על האופניים והקורקינטים החשמליים.

החל מ-1 בינואר 2019 ייאסר על רוכב אופניים חשמליים או קורקינט ממונע, שאין ברשותו רישיון נהיגה, שטרם עבר את מבחן הקורס הייעודי או שלא ניתן לו אישור כשירות לרכוב על הכלים החשמליים.

אופניים חשמליים הם כלי קל ונוח בעל הרבה יתרונות חסכוני בדלק ולא מזהם את הסביבה אך נהיה חייבים לציית לחוקים החדשים כדי שנוכל לשמור על עצמנו בדרכים.
סעו בזהירות


(קישור לכתבה המלאה)