בכל רכיבה אנו משתמשים הכי הרבה בברקסים שלנו עשרות פעמים ברכיבה ממוצעת, הברקסים של האופניים הם אולי המערכת הכי חשובה באופניים כי הם שומרים על ביטחוננו בכביש, מעצירה מהירה ומוחלטת ועד אחיזת האופניים על הכביש ומניעת החלקות כאלה ואחרות
במאמר זה ננסה לפשט לכם מה ההבדל בין ברקס שמן לברקס רגיל לאופניים חשמליים
אז מה עדיף ברקסים שמן הידראוליים או ברקסים רגילים?
ואם ננסה להסביר את זה בצורה פשוטה ובלי יותר מידי מונחים, הברקס המכני פועל על ידי חוט ברזל שאם הזמן נשחק, דבר שגורם לרוכב ללחוץ חזק יותר על ידיות העצירה, וללכת לעיתים תכופות יותר לחנויות האופניים על מנת שיכוונו\יקצרו את כבל הברזל, ולעומת זאת הברקס ההידראולי מופעל באמצעות הבוכנה שמלאה בשמן וכיוון שמדובר בנוזל שאינו נדחס, העצירה היא יותר מדויקת מבחינת הפעלת הכוח של הרוכב על ידית הברקס.
כל סט ברקסים מורכב ממספר חלקים
ידיות הברקס לאופניים - אשר שולטות על עוצמת הבלימה בין אם זה אחורי או קידמי.
תפקידן של ידיות הבלימה הוא ללחוץ את רפידות הבלם אל מול הדיסק והן נחלקות בגדול לשני סוגים: ידיות ברקס מכאניות(בדרך כלל הידיות סטנדרט) וידיות ברקס הידראוליות. הידיות המכאניות פועלות על ידי משיכה של כבל מתכת המחובר לרכיב שאחראי ישירות על האטת המהירות ואילו הידיות ההידראוליות פועלות על ידי דחיסת שמן לבוכנת הבלם. ישנם מספר הבדלים בין מעצורי דיסק מכאניים להידראוליים, הבאים לידי ביטוי בחסרונות וביתרונות של כל אחת מהמערכות.
הרפידות - אשר לוחצות את עצמן אל מול הדיסק וגורמות לעצירת האופניים על ידי דחיסה בברקס שמן או במשיכה בברקס מכאני.
תקפיד הרפידות הוא להביא את האופניים למצב עצירה על ידי עצירת הגלגל, הרפידות הן חלק מהאופניים והן חלק מסט הבלמים הן בברקס מכאני והן בברקס שמן, כיום בשוק האופניים החשמליים יש המון סוגי רפידות, חלקן לפי סוג האופניים וחלקן לפי סוג האיכות , ( רפידות קרמיות, חצי קרמיות, אורגניות)
לא פחות חשוב זה לשמור על תחזוקה שוטפת של הרפידות והחלפתן בעת הצורך(בסופו של דבר כשהרפידה נשחקת היא משפיעה על מהירות העצירה ויכולה לגרום לנזקים משמעותיים יותר כמו עיקום הדיסק) מומלץ ללחוץ עצירה עדינה על ידיות הברקס וכל עוד אפשרי אז לפמפם את הידית ולא ללחוץ עצירה חזקה.
הרכיב המקשר - תפקידו של הרכיב המקשר הוא לקשר בין פעולת העצירה לפעולת הרפידות.
בברקס מכאני זה כבל הברזל ואילו בברקס שמן מדובר בכבל הידראולי.
תפקידו של הרכיב המקשר הוא לקשר בין פעולת העצירה לפעולת הרפידות,
בעוד שבברקס מכאני הכבל עשוי מברזל שלעיתים מתחתם ונהיה עדין וקליל יותר
לכבל ההידראולי מועבר שמן בדחיסה דבר שהופך את העצירה למודיקת יותר ובעוד שברקס רגיל מתחמם אז פעולת העצירה תידרש להיות חזקה יותר בכבל הידראולי פעולת העצירה תהיה עדינה יותר ותחסוך באנרגיה
חשוב לדעת כי מערכת הבלימה המכנית היא יותר זולה ויותר קלה לתפעול בקרב חנויות האופניים
בעוד ש ברקס שמן הידראולי היא מערכת יותר יקרה ולעיתים יותר קשה לתפעול ותיקון
אם זאת צוות האתר ממליץ בחום על ברקס שמן לאופניים, ואם אחרי המאמר עדיין נשארתם עם שאלות מוזמנים לשאול אותנו כאן למטה בצאט הלייב שלנו ונמשיך לעזור
אקס אמ בי - מומחים באביזרים לאופניים חשמליים
コメント